09 September 2009

Assalammualaikum,


> BACALAH YASSIN
> RASULULLAH s.a.w telah bersabda yang bermaksud:
> "Bacalah surah Yassin kerana ia mengandungi
> keberkatan", iaitu:


> 1. Apabila orang lapar membaca surah Yaasin, ia boleh
> menjadi kenyang.
>
> 2. Jika orang tiada pakaian boleh mendapat pakaian.
>
> 3. Jika orang belum berkahwin akan mendapat jodoh.
>
> 4. Jika dalam ketakutan boleh hilang perasaan takut.
>
> 5. Jika terpenjara akan dibebaskan.
>
> 6. Jika musafir membacanya, akan mendapat kesenangan apa
> yang dilihatnya..
>
> 7. Jika tersesat boleh sampai ke tempat yang ditujuinya.. .
>
> 8.. Jika dibacakan kepada orang yang telah meninggal dunia,
> Allah meringankan siksanya..
>
> 9. Jika orang yang dahaga membacanya, hilang rasa hausnya.
>
> 10. Jika dibacakan kepada orang yang sakit, terhindar
> daripada penyakitnya. .
>
> 11. Rasulullah s.a.w bersabda: "Sesungguhnya setiap
> sesuatu mempunyai hati dan hati al-Quran itu ialah Yassin.
> Sesiapa membaca surah Yassin,nescaya Allah menuliskan
> pahalanya seperti pahala membaca al-Quran sebanyak 10 kali.
>
> 12. Sabda Rasulullah s.a.w lagi, "Apabila datang ajal
> orang yang suka membaca surah Yassin pada setiap hari,
> turunlah beberapa malaikat berbaris bersama
> Malaikat Maut. Mereka
> berdoa dan meminta dosanya diampunkan Allah, menyaksikan
> ketika mayatnya dimandikan dan turut menyembahyangkan
> jenazahnya".
>
> 13. Malaikat Maut tidak mahu memaksa mencabut nyawa orang
> yang suka membaca Yaasin sehingga datang Malaikat Redwan
> dari syurga membawa minuman untuknya. Ketika dia meminumnya
> alangkah nikmat perasaannya dan dimasukkan ke dalam kubur
> dengan rasa bahagia dan
> tidak merasa sakit ketika nyawanya diambil.
>
> 14. Rasulullah s.a.w bersabda selanjutnya: "Sesiapa
> bersembahyang sunat dua rakaat pada malam Jumaat, dibaca
> pada rakaat pertama surah Yaasin dan rakaat kedua Tabaroka.
> Allah jadikan setiap huruf cahaya di hadapannya pada hari
> kemudian dan dia akan menerima
> suratan amalannya di tangan kanan dan diberi kesempatan
> membela 70 orang daripada ahli rumahnya tetapi sesiapa yang
> meragui keterangan ini, dia adalah orang-orang yang
> munafik.
>
> Sesiapa yang menerima mesej ini tolong forwardkan kepada
> teman seagama yang lain.

> Untuk renungan semua,
>
> Siapakah orang yang sibuk ?
>
> Orang yang sibuk adalah orang yang tidak mengambil berat
> akan waktu solatnya seolah-olah ia mempunyai kerajaan
> seperti kerajaan
> Nabi Sulaiman a.s
>
> Siapakah orang yang manis senyumannya?
>
> Orang yang mempunyai senyuman yang manis adalah orang yang
> ditimpa musibah lalu dia kata "Inna lillahi wainna
> illaihi rajiuun." Lalu sambil berkata,"Ya Rabbi
> Aku redha dengan ketentuanMu ini", sambil mengukir
> senyuman.
>
> Siapakah orang yang kaya?
>
> Orang yang kaya adalah orang yang bersyukur dengan apa yang
> ada dan tidak lupa akan kenikmatan dunia yang sementara
> ini.
>
> Siapakah orang yang miskin?
>
> Orang yang miskin adalah orang tidak puas dengan nikmat
> yang ada sentiasa menumpuk - numpukkan harta.
>
> Siapakah orang yang rugi?
>
> Orang yang rugi adalah orang yang sudah sampai usia
> pertengahan namun masih berat untuk melakukan ibadat dan
> amal-amal kebaikan.
>
> Siapakah orang yang paling cantik?
>
> Orang yang paling cantik adalah orang yang mempunyai akhlak
> yang baik.
>
> Siapakah orang yang mempunyai rumah yang paling luas?
>
> Orang yang mempunyai rumah yang paling luas adalah orang
> yang mati membawa amal-amal kebaikan di mana kuburnya akan
> di perluaskan saujana mata memandang.
>
> Siapakah orang yang mempunyai rumah yang sempit lagi
> dihimpit?
>
> Orang yang mempunyai rumah yang sempit adalah orang yang
> mati tidak membawa amal-amal kebaikkan lalu kuburnya
> menghimpitnya.
>
> Siapakah orang yang mempunyai akal?
>
> Orang yang mempunyai akal adalah orang-orang yang menghuni
> syurga kelak kerana telah mengunakan akal sewaktu di dunia
> untuk menghindari seksa neraka.
>
> Siapakah org yg KEDEKUT ?
>
> Orang yg kedekut ialah org yg membiar atau membuang email
> ini begitu sahaja, malah dia tidak akan menyampaikan pula
> pada org lain.
>
> Sebaik-baik manusia itu adalah mereka yang memberi manafa
> ' at kepada manusia
> lain...
>
SELAMAT BERPUASA DAN SELAMAT BERHARI RAYA YANG AKAN MENJELANG TIBA.


Pelajari Bagaimana Anda Dapat Berhenti Merokok dengan Mudah serta Menyeronokkan,
Sambil Anda Dapat Terus Merokok dengan Bebas dan Selamat!

01 September 2009

Hukum di Dunia

MasyAllah... . Kalau lah di Malaysia pun lakukan hukuman sebegini pasti kes rogol akan berkurangan. ...
This guy killed 22 children (boys and girls) and raped some of them aged between 7 yrs to 13 yrs in Iran.

He was caught lashed 100 times and hanged.









Suami berubah bila dah kaya

SEBELUM saya berbicara lebih lanjut saya ingin bertanya kepada pembaca wanita khususnya, adakah anda mencari suami yang taraf pendidikannya sama dengan anda atau anda menerima seadanya? Jika anda belum berkahwin, fikirkan sepuluh kali. Biasanya wanita menerima suami seadanya, tetapi suami zaman sekarang memilih isteri yang boleh memberi keuntungan dan memberi faedah kepadanya.. Bukan mereka sahaja, malah keluarga mereka juga berpandangan demikian.

''Kalau boleh mereka mahukan menantu perempuan yang ada segala-galanya yang boleh memberikan kesenangan dan tidak menyusahkan anak lelaki mereka, misalnya ada kereta, rumah dan pekerjaan yang baik.'' Demikian cerita Khalida dalam e-melnya.

''Saya katakan demikian berdasarkan pengalaman sendiri dan melihat di kalangan kawan-kawan wanita sepejabat dengan saya.. Mereka juga mempunyai pandangan yang sama. Kalau boleh suami mahu melepaskan semua tugas hakikinya kepada isteri untuk laksanakan, sementara dia bebas menyenangkan dirinya sendiri.

''Dulu masa mula berkahwin saya tahu taraf pendidikan dan pendapatan suami saya Zainoor, cuma seorang kerani, sementara saya walaupun seorang guru tetapi berijazah. Biarpun saya tahu kedudukannya, tetapi saya yakin kebaikan, dedikasi dia dalam bekerja di samping pandai menjalankan perniagaan sambilan boleh bahagiakan kami.

''Saya lihat dia cukup rajin berusaha, kerana itu saya yakin dia boleh menjadi ayah yang baik kepada anak-anak kami nanti. Hasrat saya tercapai hinggalah usia perkahwinan kami mencecah 12 tahun dan kami mempunyai 4 orang anak.

''Syukur kepada Allah kerana hidup kami cukup bahagia. Tambahan pula ketika itu Zainoor telah berhenti kerja dan menumpukan sepenuh perhatian kepada perniagaan atas dorongan saya, sementara saya sendiri telah naik pangkat menjadi guru besar.

''Berkat usaha dan persefahaman kami suami isteri, kami berjaya memiliki 3 buah rumah dan dua buah kereta untuk memudahkan kami bekerja.

''Sebenarnya bukan mudah memimpin suami menjadi berjaya, saya mengeluarkan wang simpanan yang banyak sebagai modal untuk menggalakan dia berniaga pada awalnya. Malangnya ketika itu kerana sayangkan suami dan ikhlas untuk membantunya, saya tidak pernah meminta balik duit yang dijadikan modal dia berniaga.

''Sebaliknya saya nasihatkan dia supaya menambah modal lebih banyak lagi supaya perniagaan dapat berjalan lancar tanpa tertangguh kerana ketiadaan modal. Pendek kata sejak lima tahun melihatkan diri dalam perniagaan sepenuh masa, hidup kami memang boleh dikatakan senang juga.

''Malangnya, saya terlupa melihat perubahan suami saya, setiap kali keluar malam saya yakin bila dia kata jumpa kontek dan rakan perniagaan. Katanya berniaga mesti banyak kontek, barulah berjaya, kalau boleh ikut cara orang Cina berniaga mereka ramai kawan, yang boleh bertukar fikiran dan meminta nasihat kalau perlu.

''Tetapi sejak dua tahun kebelakangan ini, dia sudah mula pandai balik rumah hingga subuh. Saya dek kerana terlalu sayang dan percaya, tidak pernah terfikir dia boleh memusnahkan harapan saya dengan bercinta lagi.

''Satu malam dia balik awal lepas makan malam dia meluahkan hasrat hatinya ingin berkahwin lagi. Nak pengsan saya. Hancur semua harapan, hilang sudah kepercayaan saya terhadapnya selama ini. Sebulan kami berperang, habis tu saya lancarkan perang dingin, harapan saya supaya dia ingat kepada janji kami dan segala pertolongan saya kepadanya selama ini, dan menjadikan dia dirinya sekarang..

Bercinta

''Tapi orang tengah bercinta segala nasihat tidak didengar lagi, dia tetap ingin berkahwin dengan kekasihnya seorang wanita bekas pelayan kelab malam, berstatus janda anak tiga lima tahun lebih tua daripada saya.

''Saya rasa tidak ramai isteri yang sanggup bermadu dengan rela. Saya minta pendapat keluarga, memang tidak ada yang setuju, ibu saya yang tua dan uzur menyerahkan segalanya kepada saya, dan dia tidak menghalang kalau saya bercerai. Kerana ibu tahu besarnya pengorbanan saya menjadikan suami saya dengan kedudukannya hari ini. Dan ibu amat kesal kerana pengorbanan saya selama ini tidak dihargai.

''Kerana permintaannya di bantah, dia jadi seorang peminum dan jarang-jarang balik ke rumah. Dia bukan lagi suami saya yang saya kenal dulu. Akhirnya saya terpaksa memberi kata dua kepada suami saya untuk melepaskan saya. Dua bulan lamanya dia membuat keputusan dan seterusnya dia meninggalkan rumah dan pindah ke rumah baru dengan wanita tersebut bersama anak-anaknya.

''Apa yang saya kesalkan sudahlah suami buat saya sedemikian rumah, adik beradiknya ikut memfitnah suami saya bahawa saya tidak hebat dirajang, terlalu sibuk bekerja, selalu berkursus dan paling menyakitkan hati bila dia menuduh saya membodohkan dirinya selama ini kerana mengikut cakap saya.

''Pada saya tuduhan membomohkan dia memang fitnah, siapa dia? Dia cuma kerani asalnya, kalau saya pandai cari bomoh lebih baik saya bomohkan jutawan atau pegawai tinggi kerajaan supaya kahwin dengan saya bukan dia! Kejayaan dia dalam perniagaan sekarang pun hasil modal saya kalau tidak hingga kini dia masih kerani lagi. Memang dasar tak sedar diri!

''Lebih pelik mengapa selepas 13 tahun berkahwin baru timbul isu bomoh? Sepatutnya saya tuduh suami saya yang bomohkan saya, kerana mahu berkahwin dengan dia cuma seorang kerani sedangkan saya ada izajah.

''Sesungguhnya Allah Maha Besar. Baru setahun berkahwin, hidupnya mula berantakan, sudahlah duitnya dikongkong oleh isteri barunya, nak jumpa anak-anak sendiri pun disekat. Sehinggakan telefon bimbitnya pun dikawal rapi.

''Namun saya tidak kisah saya mampu memberikan yang terbaik kepada anak-anak saya. Syukur kepada Allah anak-anak saya dapat keputusan yang terbaik dalam peperiksaan tahunan mereka. Hakikatnya perceraian kami sedikit pun tidak mengganggu pelajaran mereka, malah saya lihat hidup mereka lebih ceria lagi. Dengar cerita belum sampai dua tahun berkahwin bekas suami saya sudah jadi kaki hutang.

''Kini hidup saya lebih bahagia. Benarlah kata orang, kekayaan belum tentu menjadikan kita bahagia. Kini hati dan fikiran saya lebih tenang, tak perlu melihat jam pukul berapa suami balik. Tak perlu terkejar-kejar siapkan makanan bila suami balik, kini saya lebih bahagia hidup bersama anak-anak. Biarlah dia bahagia bersama anak-anak tiri dan isteri barunya, di situ mungkin dia lebih bahagia daripada dengan anak-anaknya sendiri.

''Bukan niat berdendam tetapi bila segala pergorbanan tidak dihargai, tiada gunanya bertahan dan berpura-pura bahagia. Saya ambil langkah tepat untuk membahagiakan diri dan anak-anak saya. Bukan menderita menunggu suami yang sudah lupa diri.

''Kepada kaum hawa di luar sana, saya ingin berpesan, anda tidak perlu berasa lemah jika ditinggalkan suami kerana Allah yang mengatur segala kehidupan kita. Tentunya ada hikmah yang tersembunyi di sebalik segala yang berlaku. Anda bukan perempuan malang. Tetapi anda terpilih untuk melalui ujian-Nya.'' Demikian cerita Khalida panjang lebar untuk menjadi teladan anda.

Yakinlah setiap apa yang berlaku ada hikmahnya, Terpulang kepada anda mentafsirkan tetapi kalau tidak yakin anda boleh berdikari, sabar dan telanlah atas apa yang berlaku.

hukum bersetubuh pada siang ramadan

ABU Hurairah, berkata, “Ketika kami duduk di sisi Nabi SAW, tiba-tiba datang seorang lelaki menemui baginda, lalu berkata: Ya Rasulullah, aku telah binasa dan sengaja membuat bencana”. Nabi bersabda: “Apa yang terjadi”. Orang itu berkata: “Aku menyetubuhi isteriku, sedangkan aku berpuasa”. Rasulullah bersabda, “Adakah anda mempunyai hamba perempuan untuk dimerdekakan? Lelaki itu menjawab: “Tidak punya”. Sabda Nabi lagi: “Adakah anda mampu berpuasa dua bulan berturut-turut iaitu tidak berbuka sehari pun dalam tempoh dua bulan”, Jawabnya: “Tidak mampu’. Sabda Nabi lagi: “Adakah anda memiliki makanan untuk 60 penduduk miskin,” Jawabnya: “Tidak punya makan sebanyak itu”.

Nabi terdiam, kami semua berdiam diri, tiba-tiba disampaikan kepada Nabi SAW sekarung kurma. Nabi bersabda: ”Mana lelaki yang bertanya tadi?”. Lelaki itu berkata: “Akulah orang itu”. Sabda Nabi, “Ambil semua kurma ini dan sedekahkan”. Lelaki itu bertanya,” Apakah wajib bersedekah kepada orang yang lebih fakir atau miskin dari diriku? Ya, Rasulullah, Demi Allah, tiada satu keluarga pun yang berada di antara (sempadan) Madinah ini lebih miskin dari keluarga ku. Mendengar itu, Nabi SAW tertawa sehingga jelas nampak beberapa gigi taringnya kerana hairan mendengar keterangan sahabat yang amat miskin itu. Beliau terus bersabda,” Kalau demikian, berikanlah makanan itu kepada keluargamu saja - iaitu anak isteri anda,” 1839 Sahih Bukhari.

Puasa si Miskin - Cukup Memberi pengajaran

Sekadar renungan...........buat peringatan buat diriku yang sering terlepas pandang. Aku telah menemui sebuah rumah yang usang. Rumah itu hanya berdindingkan buluh bertanggakan batang kelapa. Di serambi rumah itu ada beberapa anak kecil yang kelihatan lesu dan letih. Aku hampiri mereka lalu bertanya kepada yang paling tua antara mereka, seorang kakak yang berumur baru kira-kira 11 tahun:

"Mana emak? "
"Mak pergi menoreh," jawabnya..
"Mana bapak?"
"Bapak pergi kerja..."
"Habis tu adik yang kecil ini siapa yang jaga?" Di situ ada seorang bayi dalam lingkungan umur 5 bulan.
"Adik ini sayalah yang jaga." Jawab budak berkenaan.
"Awak ada berapa orang adik-beradik?"
"Sepuluh."
"Adik ni yang ke berapa?"
"Saya yang kelapan."
"Mana abang-abang kamu pergi?"
"Tolong emak menoreh."
"Adik puasa hari ini?"
"Sama je pakcik, puasa ke tidak.. Kami ni makan sekali je sehari..." Jawabnya.
Mendengar kata-kata itu aku sungguh terharu.
Lalu aku bertanya lagi "Adik bersekolah dimana?"
"Saya tak sekolah.. Emak bapak tak mampu..".
"Bapak kerja apa?"
"Tangkap ikan kat sungai nak buat lauk bukak puasa ".

Budak itu memberi tahu, lebih baiklah bulan puasa berbanding bulan lain kerana pada bulan puasa mereka dapat makan kuih. Ada saja orang yang hantar. Aku berlalu dari situ dengan seribu-satu keinsafan. Kebetulan di simpang jalan ada orang menjual daging lembu tempatan. Aku beli satu kilo tulang lembu. Di kedai runcit pula, aku beli rempah sup dan sepuluh kilo beras untuk disedekahkan kepada keluarga itu. Bila saja aku beri barang-barang itu pada adiknya, dia melompat kegembiraan sambil menjerit "Yeh yeh..! Kita dapat makan daging malam ni..!". Aku bertanya kepada si kakak mengapa adiknya girang sangat. Dia memberitahu aku, sejak dari raya korban tahun lepas baru sekarang mereka berpeluang makan daging lembu sekali lagi. Seminggu kemudian aku datang lagi ke rumah itu. Bila mereka melihat aku datang, mereka girang menyambutku di pintu rumah. Kebetulan pada hari itu aku sempat berjumpa dengan ibu mereka. Sungguh menyedihkan cerita yang aku dengar: Anak yang berumur 4 tahun itu memberitahu padaku bahawa mereka sudah seminggu makan sup tulang yang aku berikan hari itu.

"Tiap-tiap hari mak buat sup, sedaplah Pakcik.."

Aku bertanya kepada emaknya macam mana dia lakukan hinggakan sup itu boleh tahan sampai satu minggu? Dia memberitahu padaku bahawa pada hari pertama dia merebus tulang itu,dia telah berpesan kepada anak-anaknya agar tidak membuangkan tulang yang telah dimakan. Dia kutip semula semua tulang-tulang itu dan merebusnya semula untuk dimakan pada hari berikutnya. Itulah yang dia lakukan setiap hari. Dia berkata

"Kalau tidak dapat makan isi, hirup air rebusan tulang pun dah lebih dari cukup untuk anak-anak saya. Dia orang suka sangat."
Aku bertanya lagi "Upah menoreh berapa makcik dapat?"
"Cuma RM3.00 sehari."
"Ayahnya bekerja macam mana"
"Kalau dia dapat ikan itulah yang dibuat lauk setiap hari."

Rupa-rupanya aku terlupa bahawa aku sebenarnya hidup dalam keadaan mewah..
Pernahkah anda menghirup air rebusan tulang yang direbus semula sepanjang hidup anda? Atau adakah anda buang saja tulang itu beserta daging-daging yang ada padanya kerana anda kata ianya "TAK SEDAP"?
Mungkin kita sudah terbiasa hidup senang hinggakan kita lupa bahawa kalau pun kita susah, masih ramai lagi orang yang lebih susah dari kita.

28 August 2009

Zakat tidak sama dengan cukai




Oleh SITI AINIZA KAMSARI

ANDA mengambil kesempatan untuk berniaga di sepanjang bulan Ramadan ini. Walaupun hanya untuk sepurnama namun jualan yang sebulan ini mampu menjanjikan pendapatan yang lumayan.

Namun mungkin juga seperti anda, ramai peniaga Islam bermusim seperti ini tidak mengetahui atau tidak pasti akan satu perkara!

Bahawa anda sebenarnya wajib untuk membayar zakat perniagaan selepas cukup tempoh sebulan anda berniaga itu!

Perkara ini ditegaskan oleh Pengarah Yayasan Canselor Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Bangi, Prof. Madya Syed Mohd. Ghazali Wafa Syed Adwam Wafa.

"Ini kerana walaupun untuk tempoh sebulan sahaja, tetapi tempoh perniagaan itu sebagai memenuhi syarat mengeluarkan zakat iaitu genap haul, iaitu sebulan berniaga," katanya.

Beliau menyatakan demikian dalam kertas kerjanya 'Pelaksanaan Zakat Perniagaan & Hubungannya Dengan Cukai Korporat' pada seminar Zakat Perniagaan dan Pendapatan 2009 di Dewan Tun Hussein Onn, Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Syed Mohd. Ghazali Wafa yang juga pakar dalam bidang Muamalat Islam seterusnya menjelaskan secara terperinci dan komprehensif mengenai zakat perniagaan.

Terdahulu, dalam ucapan perasmiannya, Pengerusi Pusat Pungutan Zakat (PPZ-MAIWP), Datuk Mustafa Abdul Rahman berkata, dianggarkan terdapat 13,055 syarikat (dari 43,266 syarikat) yang dimiliki oleh bumiputera Islam berdaftar di Wilayah Persekutuan.

Katanya, syarikat-syarikat yang berpotensi untuk tunaikan zakat perniagaan ini digalakkan merujuk dan berunding dengan PPZ bagi membolehkan mereka menunaikan zakat dengan lebih mudah terutama melibatkan soal perkiraan atau akaun zakat.

"Ini kerana setiap syarikat tentunya mempunyai pelbagai bentuk profil dan isu. Ini termasuklah sama ada anak-anak syarikat yang bernaung dalam satu kumpulan syarikat besar wajib untuk mereka membayar zakat perniagaan.

"Juga bagaimana menentukan sesebuah syarikat pelaburan dapat ditentukan dari aspek nisab dan haul untuk membayar zakat, bagaimana zakat perniagaan sesebuah syarikat yang mempunyai pemilikan bercampur (Islam dengan bukan Islam) dan sebagainya lagi," katanya.

Secara amnya, sesebuah syarikat itu wajib membayar zakat apabila memenuhi syarat-syarat yang ditetapkan oleh syarak. Ia termasuklah Islam, aset syarikat mestilah harta yang halal, cukup nisab pada akhir haul, genap haul, aset perniagaan milik sempurna, produktif dan niat untuk berniaga.

Penceramah dan perunding motivasi, Mohd. Fauzi Mustafa dalam kertas kerjanya 'Zakat Pendapatan: Perspektif Masyarakat dan Perlaksanaannya' pula menyentuh pelbagai aspek dan isu mengenai zakat pendapatan yang kerap juga dipanggil sebagai Zakat Gaji.

Di samping mengakui persoalan sikap yang masih tidak banyak berubah di kalangan umat Islam untuk menunaikan zakat, beliau berkata, jalan keluar boleh dicapai dengan setiap negeri mengeluarkan enakmen bagi mewajibkan zakat pendapatan.

"Jika ada kesedaran pun apabila dengan membayar zakat ini dapat dikecualikan mereka dari membayar cukai. Mereka lebih memerlukan resit untuk pengecualian itu berbanding untuk tujuan ibadat," katanya.

Namun tidak kurang yang mendakwa zakat pendapatan tidak lagi wajib ditunaikan jika individu Muslim itu menunaikan tanggungjawab terhadap pemerintah dengan membayar pelbagai jenis cukai.

Malah dianggap cukai yang dibayar itu boleh dianggap sebagai zakat. Ia sebagaimana yang menjadi pendapat oleh sesetengah ulama kerana dianggap kejam apabila kedua-dua tanggungjawab ini wajib ditunaikan oleh umat Islam.

Namun pendapat kedua, secara tegas mengatakan cukai sama sekali tidak boleh dianggap sebagai zakat kerana kedua-duanya merupakan tanggungjawab yang berasingan.

"Ibnu Hajar Al Haithami menyatakan bahawasanya barang siapa yang menganggap cukai sebagai zakat adalah orang yang fasiq.

"Dalam hal ini juga bekas Sheikh Al Azhar, Sheikh Mahmud al Syaltut menetapkan zakat bukanlah cukai walaupun sesetengah menganggap zakat dan cukai itu mempunyai banyak persamaan.

"Tetapi mempunyai banyak perbezaan terutama dalam soal dasar, sumber, syarat, kadar, tujuan, pembahagian dan kedudukannya. Antara kewajipan agama dan keperluan sosial adalah dua aspek yang berbeza," katanya.

Sementara itu Pengurus Baitulmal MAIWP, Dr. Muhammad Yamin Ismail turut menarik perhatian seramai 200 peserta dari 104 buah syarikat ketika membentangkan kertas kerjanya yang bertajuk 'Mekanisme agihan Zakat di Wilayah Persekutuan' .

Ini apabila beliau yang juga Penolong Pengarah (Penyelidikan) Muamalat dan Sosial Ekonomi Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) menjelaskan bagaimana setiap sen wang zakat yang diinfakkan oleh umat Islam itu dibelanjakan tidak sahaja bagi memenuhi keperluan semasa. Tetapi yang penting agihan itu dibuat mengikut piawaian syariat Islam.

Ini apabila ramai yang menyatakan kemusykilan apabila kutipan zakat sering menunjukkan terdapat lebihan tetapi masalah fakir miskin di negara ini masih tidak dapat diatasi.

Namun Dr. Muhammad Yamin berkata, terdapat perkembangan positif di kalangan asnaf apabila status mereka kini semakin baik dan menjadi pembayar zakat.

Namun, golongan miskin baru sentiasa lahir dalam masyarakat sekali gus bermakna usaha berterusan melalui agihan kutipan zakat masih diperlukan bagi mengurangkan kadar kemiskinan tersebut.

"Namun apa yang jelas, agihan zakat kepada asnaf-asnaf yang lapan itu itu mempunyai kaitan rapat dengan soal pembangunan bagi menepati konsep memberi joran.

"Ini meliputi program pembangunan sosial, insan, ekonomi, pendidikan dan institusi agama," kata beliau.

Malah jika lihat satu persatu dalam program pembangunan sosial sahaja ia meliputi pelbagai bentuk bantuan termasuk bantuan membina, baik pulih dan bayaran sewa rumah asnaf, bantuan penempatan Darus Saadah (wanita yang bermasalah), Darul Kifayah (asrama anak yatim dan miskin), bantuan bulanan sehinggalah bantuan rawatan dialisis.

Pendek kata, senarai bantuan dari agihan adalah panjang dan setiap bantuan akan meningkat pada jumlahnya ekoran dari perkembangan ekonomi semasa.

Pembentang kertas kerja terakhir bertajuk 'Zakat Membentuk Keluarga Bahagia' ialah Datuk Siti Norbahyah Mahamood.

Antara lain, beliau menegaskan keluarga yang sentiasa prihatin dan mempunyai kesedaran yang tinggi untuk berzakat maka akan lahir keluarga yang sempurna.

"Iaitu selaku ketua keluarga, suami yang menyintai dan menghormati isterinya dan isteri pula akan lebih menghormati dan mentaati suaminya.

"Anak-anak pula akan begitu menghormati kedua-dua ibu bapa kerana berjaya menjadi contoh yang baik dalam soal ibadat, kebajikan dan sedekah yang sekali gus menjadi jejak untuk diikuti oleh si anak dalam sepanjang meniti usia mereka.

SENARAI HOTEL & RESORT YANG MENDAPAT SIJIL HALAL [SIJIL MASIH SAH]



1. RESORT VILLA GOLF COURSE DEVELOPMENT SDN BHD
IOI RESORT
62502 PUTRAJAYA
Tarikh Sah Sijil : 01/05/2008 - 30/04/2010

2. ANCASA HOTEL KUALA LUMPUR
UDA ANCASA SDN BHD
JALAN TUN TAN CHENG LOCK
50050 KUALA LUMPUR
Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

3. Bangi Hotel Sdn Bhd
OFF PERSIARAN BANDAR
BANDAR BARU BANGI
43650 SELANGOR
Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

4. BAYVIEW HOTEL GEORGETOWN PENANG
25-A , FARQUHAR STREET,10200 PENANG.
Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

5. BERJAYA GEORGETOWN HOTEL (PENANG) SDN BHD
1-STOP MIDLANDS PARK,
JALAN BURMAH
Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

6. BEST WESTERN PREMIER SERI PACIFIC HOTEL KUALA LUMPUR
SERI PACIFIC CORPORATION SDN BHD
JALAN PUTRA, P O BOX 11468, 50746 KUALA LUMPUR
Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

7. BRISDALE INTERNATIONAL HOTEL SDN BHD
NO. 65, JALAN HJ. HUSSEIN
OFF JALAN TUANKU ABDUL RAHMAN
50300 KUALA LUMPUR
Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

8. BUTCHERY (PUTERI PACIFIC HOTEL)
THE KOTARAYA,
P.O. BOX 293,
81730 JOHOR BAHRU JOHOR

Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

9. CALINTA MAJU SDN. BHD. ( HOTEL PONTIAN)
JALAN DELIMA,
PUSAT PERDAGANGAN PONTIAN,
82000 PONTIAN, JOHOR

Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

10. CHANDEK KURA HOTEL SDN. BHD.
KAMPONG CHANDEK KURA,
MUKIM KEDAWANG,
07000,PULAU LANGKAWI.
Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

11. CITIVIEW HOTEL SDN BHD
LOT 113, SEKSYEN 19,
JALAN HAJI ABDUL AZIZ,
25200 KUANTAN,
PAHANG DARUL MAKMUR

Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

12. CRYSTAL CROWN HOTEL (NIKMAT MAJU DEVELOPMENT SDN BHD)
NO 12 LORONG UTARA A,
OFF JALAN UTARA
46200 PETALING JAYA,
SELANGOR DARUL EHSAN
MALAYSIA
Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

13. CRYSTAL CROWN HOTEL KUALA LUMPUR
NO 3 JALAN JAMBU MAWAR
OFF JALAN KEPONG
JINJANG SELATAN
52000 KUALA LUMPUR
Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

14. DAMANSARA INDAH SDN BHD- EASTIN HOTEL
13 JALAN 16/11
PUSAT DAGANG SEKSYEN 16
46350 PETALING JAYA
Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

15. DYNASTY HOTEL
(KAFE ROSITA)
ARAS BAWAH DAN SATU
LOT 683, BLOK 9, JALAN PUJUT-LUTONG
98000 MIRI, SARAWAK
Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

16. DYNASTY HOTEL KUALA LUMPUR
DYNASTY HOTEL KUALA LUMPUR
(DYNAWELL CORPORATION (M) SDN BHD)
NO, 218, JALAN IPOH,
51200 KUALA LUMPUR
Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

17. EMERALD PUTERI HOTEL
NO: 50 JALAN PERMATANG GEDUNG,
TAMAN SEJATI INDAH,
08000, SUNGAI PETANI.
Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

18. EVERGREEN LAUREL HOTEL (PENANG)
53, PERSIARAN GURNEY,
10250 PENANG,
MALAYSIA
Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

19. FABULOUS HOTELS MANAGEMENT SDN BHD.
18, PERSIARAN GURNEY
10250 PULAU PINANG
Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

20. FALCON POINT SDN BHD (CITRUS HOTEL KL)
51,JALAN TIONG NAM,
MELALUI JALAN RAJA LAUT,
50350, KUALA LUMPUR.

Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

21. G HOTEL SDN BHD
168A PERSIARAN GURNEY, 10250 PENANG, MALAYSIA.
Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

22. GHAZAIN HOTEL MANAGEMENT SDN BHD
TELUK DALAM RESORT
32300 PULAU PANGKOR

Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

23. GRAND BLUEWAVE HOTEL JOHOR BAHRU
NO. 9 R JALAN BUKIT MELDRUM,
80300 JOHOR BAHRU, JOHOR.
Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

24. GRAND DORSETT LABUAN HOTEL
VICTORIA'S BRASSERIE
LOT 462, JALAN MERDEKA
87029 LABUAN ST
Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

25. GRAND ISLAND HOTEL (LANGKAWI) SDN BHD
NO. 398, MUKIM KUAH, KELIBANG, 07000
Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

26. GRAND PACIFIC HOTEL
JALAN TUN ISMAIL
50400 KUALA LUMPUR
Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

27. GRAND PACIFIC HOTEL
JEWEL VIEW SDN BHD
52 - 58 JALAN TUN ISMAIL
OFF JALAN IPOH
51200 KUALA LUMPUR
Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

28. Grand Palace Hotel
LOT 638, BLOCK 7, MCLD PELITA COMMERCIAL CENTRE
2-KM, JALAN MIRI-PUJUT
P.O.BOX 1525
98008 MIRI
SARAWAK
Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

29. Grand Riverview Hotel
D/A PANDANGAN WAWASAN SDN BHD
JALAN POST OFFICE LAMA
15000 KOTA BHARU
KELANTAN DARUL NAIM
Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

30. GRAND SEASONS HOTEL
NO 72, JALAN PAHANG,
53000, KUALA LUMPUR.

Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

31. HARVARD HOTEL (JERAI) SDN BHD
08100 BEDONG
Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

32. HOLIDAY VILLA HOTELS & RESORTS SUBANG
NO. 9, JALAN SS12/1,
47500 SUBANG JAYA,
SELANGOR
Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

33. Hotel Armada Petaling Jaya
LORONG UTARA C, SECTION 52
P.O BOX 691
PEJABAT POS JALAN SULTAN
46200 PETALING JAYA
SELANGOR
Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

34. HOTEL BELLEVUE SDN BHD
NO. 215, JALAN MCALISTER, 10450 PULAU PINANG
Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

35. HOTEL CAPITOL
HOTEL CAPITOL SDN BHD
JALAN BULAN ,
OFF JALAN BUKIT BINTANG

Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

36. HOTEL CASA DE LA ROSA
LOT 48, JALAN CIRCULAR,
39000 TANAH RATA,
Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

37. HOTEL CONTINENTAL SDN.BHD.
NO 5, JALAN PENANG
10000 PULAU PINANG
Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

38. HOTEL EAGLE BAY
PERSIARAN PUTRA,
07000,KUAH,
PULAU LANGKAWI
Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

39. HOTEL EQUATORIAL PENANG
NO. 1 JALAN BUKIT JAMBUL
Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

40. HOTEL GRAND CONTINENTAL KEDAH
134-141 JALAN SULTAN BADLISHAH
05000 ALOR STAR
KEDAH
Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

41. HOTEL GRAND CONTINENTAL KUALA LUMPUR
JALAN BELIA / JALAN RAJA LAUT
50350 KUALA LUMPUR

Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

42. HOTEL GRAND CRYSTAL
NO: 40, JALAN KAMPONG PERAK,
05100, ALOR SETAR
Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

43. HOTEL HALLMARK LEISURE SDN BHD
68, JALAN PORTUGIS, OFF JALAN KUBU, 75200 MELAKA

Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

44. HOTEL LANGKASUKA SDN. BHD.
BATU 3/4, A-14-15, POKOK ASAM,
KUAH,
07000, PULAU LANGKAWI
Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

45. HOTEL MALAYA SDN. BHD
JALAN HANG LEKIR,
50000 KUALA LUMPUR.
Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

46. HOTEL ROYAL PENANG
3,JALAN LARUT, 10050, PENANG, MALAYSIA
Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

47. HOTEL SELESA SDN BHD
JALAN BANDAR
81700 PASIR GUDANG
Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

48. HOTEL SERI MALAYSIA (ALOR SETAR)
MARIOTT MANAGEMENT HOLDINGS SDN. BHD.
HOTEL SERI MALAYSIA ALOR SETAR
JALAN STADIUM, 05100, ALOR STAR.
Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

49. HOTEL SERI MALAYSIA (BAGAN LALANG)
LOT 979, 980, PANTAI BAGAN LALANG
SUNGAI PELEK, SEPANG
43950 SUNGAI PELEK
SELANGOR

Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

50. HOTEL SERI MALAYSIA (GENTING HIGHLANDS)
EMMY SURAYA ENTERPRISE
NO 11,JALAN JATI 1
GOHTONG JAYA
69000 GENTING HIGHLANDS
PAHANG DARUL MAKMUR
MALAYSIA
Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

51. HOTEL SERI MALAYSIA (IPOH)
GHAZALI MANAGEMENT SERVICES
HOTEL SERI MALAYSIA IPOH
JALAN STURROCK
OFF JALAN TAMBUN
30350 IPOH
Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

52. HOTEL SERI MALAYSIA (JOHOR BAHRU)
D/A ASSET FRONTIER SDN BHD
LOT PTB 17648, JLN LANGKASUKA
80350, LARKIN JOHOR BAHRU
JOHOR DARUL TAKZIM
Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

53. HOTEL SERI MALAYSIA (KUALA TERENGGANU)
GATEWAY INN MANAGEMENT SDN BHD
LOT 1640, JALAN HILIRAN ( BALIK BUKIT )
20100 KUALA TERENGGANU
Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

54. HOTEL SERI MALAYSIA (KUANTAN)
HOTEL SERI MALAYSIA KUANTAN
BAZLI JAYA SDN BHD
JALAN TELOK SISEK
25000 KUANTAN
PAHANG, MALAYSIA
Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

55. HOTEL SERI MALAYSIA (KULIM)
RANGKAIAN HOTEL SERI MALAYSIA,
NO. 2, TAMAN TASIK PUTRA,
09000 KULIM
Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

56. HOTEL SERI MALAYSIA (MARANG)
PRIM AR (M) SDN. BHD
LOT 3964,KAMPUNG PAYA
21600 MARANG
TERENGGANU DARUL IMAN
MALAYSIA
Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

57. HOTEL SERI MALAYSIA (MELAKA)
NILAM PERTIWI SDN BHD
LEBUH AYER KEROH 75450, AYER KEROH
Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

58. HOTEL SERI MALAYSIA (MERSING)
LOT PTB 641
JALAN ISMAIL
86800, MERSING
JOHOR DARUL TAKZIM
Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

59. HOTEL SERI MALAYSIA (PENANG)
PRISMA LAMUNI SDN BHD
NO 7, JALAN MAYANG PASIR 2
BANDAR BAYAN BARU,
11950. PULAU PINANG

Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

60. HOTEL SERI MALAYSIA (PORT DICKSON)
MZMR RESORT SDN. BHD
LOT PT 49, BATU 4, JALAN PANTAI,
71050 PORT DICKSON,
NEGERI SEMBILAN
Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

61. HOTEL SERI MALAYSIA (ROMPIN)
SAMS GITU ENTERPRISE
HOTEL SERI MALAYSIA ROMPIN,TANJUNG GEMUK,
26280 ROMPIN,PAHANG DARUL MAKMUR
Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

62. HOTEL SERI MALAYSIA (SEREMBAN)
RESILIENT SERVICES SDN.BHD
HOTEL SERI MALAYSIA (SEREMBAN)
JALAN SUNGAI UJONG 70200
SEREMBAN
Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

63. HOTEL SERI MALAYSIA (SUNGAI PETANI)
SEKSYEN 21, JALAN PASAR,08000 SUNGAI PETANI, KEDAH DARUL AMAN
Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

64. HOTEL SERI MALAYSIA (TAIPING)
TUNAS LARUT ENTERPRISE
NO. 4, JALAN SULTAN MANSUR
34000 TAIPING,
Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

65. HOTEL SERI MALAYSIA (TEMERLOH)
(VIAVESTEL LINES)
LOT PT 370/6/92, JALAN HAMZAH
28000 TEMERLOH
PAHANG DARUL MAKMUR
Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

66. HOTEL SERI MALAYSIA BAGAN LALANG
MOHAMED SHUKOR BIN MOHD ZAKARIA ENTERPRISE
(HOTEL SERI MALAYSIA BAGAN LALANG)
LOT 979 & 980 PANTAI BAGAN LALANG
SG PELEK SEPANG
SELANGOR
Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

67. HOTEL SERI MALAYSIA KUALA TERENGGANU
LOT 1640, JALAN HILIRAN (BALIK BUKIT)
20100 KUALA TERENGGANU

Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

68. Hotel Singgahsana Petaling Jaya
PERSIARAN BARAT OFF JALAN SULTAN
46760 PETALING JAYA
SELANGOR DARUL EHSAN
Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

69. Hotel YT Midtown
NO. 30, JALAN TOK LAM
20100 KUALA TERENGGANU
TERENGGANU DARUL IMAN
Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

70. KINGWOOD HOTEL (SIBU) SDN BHD
NO. 12, LORONG LANANG 4
P.O. BOX 1201
96008 SIBU
SARAWAK
Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

71. KL AIRPORT HOTEL SDN BHD (PAN PACIFIC KLIA)
JALAN CTA 4B, KUALA LUMPUR
INTERNATIONAL AIRPORT,

Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

72. LANGKAWI SEAVIEW HOTEL
LOT: 40, JALAN PENARAK,
KUAH,
07000, LANGKAWI.
Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

73. LOTUS NATION SDN BHD (HOTEL PUTRA)
SELESA INN KUALA LUMPUR
285 - 287 JALAN TUANKU ABDUL RAHMAN
50100 KUALA LUMPUR
Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

74. MAYOR HOTELS BERHAD
T/A CITY VILLA KUALA LUMPUR
69 JALAN HAJI HUSSIEN
OFF JALAN T.A.R
50300 KUALA LUMPUR
Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

75. METROPLEX HOLDINGS SDN BHD (LEGEND HOTEL KL)
TKT 33, PUTRA PLACE OFFICE TOWER
100 JALAN PUTRA
50350 KUALA LUMPUR
Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

76. MIDAH HOTEL KUALA LUMPUR
NO 8, JALAN KAMPUNG ATTAP,
50460 KUALA LUMPUR
Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

77. Ming Court Hotel (KL) Sdn Bhd (Corus Hotel, Kuala Lumpur)
JALAN AMPANG, 50450 KUALA LUMPUR


Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

78. MITC ANCASA HOTEL (M) SDN BHD
LOT 15232 & 15233, JALAN FOOD CITY
MELAKA INTERNATIONAL TRADE CENTRE
75450 AYER KEROH
MELAKA
Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

79. NAZA HOTEL MANAGEMENT SDN. BHD.
555, JALAN CM HASHIM,
TANJUNG TOKONG,
11200 PULAU PINANG.
Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

80. NAZA HOTEL MELAKA (NAZA HOTEL MANAGEMENT SDN BHD)
177 JALAN TUN ALI
75300 MELAKA
Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

81. NILAI HOTEL SDN BHD
PT 9999, JALAN BBN 1/3D,
PUTRA POINT PHASE 2A,
PUTRA NILAI, 71800
NILAI NEGERI SEMBILAN
Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

82. ONE WORLD HOTEL SDN BHD
FIRST AVENUE, BANDAR UTAMA CITY CENTRE
BANDAR UTAMA,
47800 PETALING JAYA
Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

83. ORIENTAL CRYSTAL HOTEL SDN. BHD
LOT 13, JALAN S10/3,SECTION 10,
OFF JALAN BUKIT,
43000 KAJANG.
SELANGOR DARUL EHSAN
Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

84. PAYANG PURI HOTEL (SARIKEI) SDN. BHD.
NO.1 & NO.2, JALAN MERDEKA, 96100, SARIKEI, SARAWAK
Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

85. Pearl International Hotel
BATU 5, JALAN KLANG LAMA
58000 KUALA LUMPUR

Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

86. PG HOTEL SDN BHD
NO. 30, JALAN RADIN ANUM
BANDAR BARU SRI PETALING
57000 KUALA LUMPUR
Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

87. PRESCOTT HOTEL SDN BHD
NO:18A, LEBUH ENGGANG OFF PERSIARAN SULTAN IBRAHIM
41050 KLANG
Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

88. PRESIDENT HOTEL SDN BHD T/A PARKROYAL KUALA LUMPUR
PARKROYAL KUALA LUMPUR
JALAN SULTAN ISMAIL
50250 KUALA LUMPUR
Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

89. PUTERI PARK HOTEL
LOT PT 1537-39
JALAN RAJA LAUT & LORONG HAJI TAIB 3
50350 KUALA LUMPUR


Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

90. QUALITY HOTEL CITY CENTRE
(PERANGSANG HOTEL & PROPERTIES SDN BHD)
JALAN RAJA LAUT
P.O BOX 11586
50350 KUALA LUMPUR


Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

91. QUALITY HOTEL SHAH ALAM
PLAZA PERANGSANG, PERSIARAN PERBANDARAN
SEKSYEN 14, 40000 SHAH ALAM
Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

92. QUEENSPARK HOTEL
NO 43,45,47, JALAN TMR 24,
TAMAN MELAKA RAYA,
75000 MELAKA
Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

93. RANGKAIAN HOTEL SERI MALAYSIA SDN BHD
NO 6, TINGKAT 3, JALAN 27/70A,
DESA SRI HARTAMAS,
OFF JALAN BUKIT KIARA
50480 KUALA LUMPUR
Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

94. RED ROCK HOTEL SDN BHD
202 A, JALAN MACALISTER
10400
Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

95. RESIDENCE HOTEL AT UNIVERSITI TENAGA NASIONAL
RESIDENCE HOTELS & RESORTS S/B
SUITE 1.03 LEVEL 1, WISMA E&C, LORONG DUNGUN KIRI,
DAMANSARA HEIGHT,
KUALA LUMPUR
Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

96. RESIDENCE HOTELS & RESORTS SDN BHD
NO. 51, JLN TIONG NAM, OFF
JLN RAJA LAUT
50100 KUALA LUMPUR
Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

97. SEMARAK CAPITAL SDN. BHD. (GRAND BLUEWAVE HOTEL SHAH ALAM)
PERSIARAN PERBANDARAN SEKSYEN 14
40000 SHAH ALAM
Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

98. SERAI HOTEL & RESORTS SDN. BHD.
C/O SAUJANA GCC
SAUJANA RESORT, SEKSYEN U2
SHAH ALAM
Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

99. SHANGRI-LA HOTEL KUALA LUMPUR
NO 11,JALAN SULTAN ISMAIL,50250 KUALA LUMPUR
Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

100. SHERATON SUBANG HOTEL AND TOWERS
SHERATON SUBANG HOTEL AND TOWER
JALAN SS12/1, 47500
SUBANG JAYA SELANGOR DARUL EHSAN

Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

101. STAR POINTS HOTEL KUALA LUMPUR
ETA STAR HOSPITALITY SDN BHD
149, JALAN MASJID INDIA
50100 KUALA LUMPUR
Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

102. SUMAI HOTEL APARTMENT SDN BHD
LOT 4479 JALAN PERSINGGAHAN
BATU BURUK
20400 KUALA TERENGGANU
TERENGGANU
Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

103. SUNWAY HOTEL (PENANG) SDN BHD
33, NEW LANE, 10400 PENANG
Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

104. SUNWAY HOTEL (SEBERANG JAYA) SDN BHD
11, LEBUH TENGGIRI DUA, PUSAT BANDAR SEBERANG JAYA, SEBERANG JAYA, 13700 PERAI, PENANG
Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

105. TANJUNG BUNGAH BEACH HOTEL (C/O PLENITUDE HEIGHTS SDN BHD)
505, JALAN TANJUNG BUNGAH
TANJUNG BUNGAH
11200 PENANG
Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

106. TASEK AMPANG HOTEL SDN BHD
NO 5, TASIK AMPANG
JALAN ULU KELANG
68000 AMPANG
Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

107. TELANG USAN HOTEL
TELANG USAN HOTEL
LOT 2431, BLOCK 1, 2.5 KM, AIRPORT ROAD
98000 MIRI
SARAWAK
Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

108. The City Bayview Hotel Langkawi
BAYVIEW HOTEL SDN BHD
25-B LEBUH FARQUHAR
10200 PENANG
Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

109. THE HERITAGE STATION HOTEL KUALA LUMPUR
THE HERITAGE STATION HOTEL K.LUMPUR
BANGUNAN STESEN KERETAPI
JALAN SULTAN HISHAMUDDIN
50050 KUALA LUMPUR

Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

110. THE PARAMOUNT HOTEL
3,LORONG 9A
JALAN KAMPUNG DATO
96000 SIBU
SARAWAK

Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

111. THE PLAZA HOTEL KUALA LUMPUR
THE PLAZA HOTEL KUALA LUMPUR
JALAN RAJA LAUT

Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

112. THE SUMIT HOTEL BUKIT MERTAJAM
566, JALAN ARUMUGAM PILLAI,
14000 BUKIT MERTAJAM,
Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

113. THE SUMMIT HOTEL BUKIT MERTAJAM
566, JALAN ARUMUGAM PILLAI,
BUKIT MERTAJAM
Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

114. THE SUMMIT HOTEL BUKIT MERTAJAM
566 JALAN ARUMUGAM PILLAI,
14000 BUKIT MERTAJAM,
PULAU PINANG.
Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

115. THE SUMMIT HOTEL, SUBANG USJ
PERSIARAN KEWAJIPAN USJ1
47600, UEP SUBANG JAYA

Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

116. TIARA LABUAN HOTEL
JALAN TANJUNG BATU
87007 LABUAN
Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

117. TRADERS PENANG HOTEL
TRADERS HOTEL, PENANG
MAGAZINE ROAD
Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

118. TRADEWINDS HOTELS & RESORTS SDN BHD
THR HOTEL (LANGKAWI) SDN BHD
MERITUS PELANGI BEACH RESORT & SPA, LANGKAWI, PANTAI CENANG,07000 LANGKAWI
Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

119. TRADEWINDS HOTELS & RESORTS SDN BHD
THR (JOHOR) SDN BHD
MUTIARA JOHOR BAHRU
JALAN DATO SULAIMAN
TAMAN CENTURY KB 779
80990 JOHOR BAHRU
JOHOR DARUL TAKZIM
MALAYSIA
Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

120. TRADEWINDS HOTELS & RESORTS SDN BHD
LADA ECO-TOURISM SDN BHD
TELUK BURAU
PULAU LANGKAWI
Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

121. TRADEWINDS HOTELS & RESORTS SDN. BHD
(CROWNE PLAZA MUTIARA KUALA LUMPUR)
JALAN SULTAN ISMAIL 50250
KUALA LUMPUR
Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

122. TRADEWINDS HOTELS & RESORTS SDN. BHD.
HOTEL ISTANA
73, JALAN RAJA CHULAN

Tarikh Sah Sijil : 01/08/2009 - 31/07/2012

27 August 2009



Siapakah orang yang sibuk?
Orang yang paling sibuk adalah orang yang tidak mengambil berat akan waktu solatnya
seolah-olah ia mempunyai kerajaan seperti kerajaan Nabi Sulaiman a.s.

Siapakah orang yang manis senyuman nya?
Orang yang mempunyai senyuman yang manis adalah
orang yang ditimpa musibah lalu dia kata "Inna lillahi wainna illaihi rajiuun."
Lalu sambil berkata, "Ya Rabbi Aku reda dengan ketentuanMu ini", sambil mengukir senyuman.

Siapakah orang yang kaya?
Orang yang kaya adalah orang yang bersyukur dengan apa yang ada dan
tidak lupa akan kenikmatan dunia yang sementara ini.

Siapakah orang yang miskin?
Orang yang miskin adalah orang tidak puas dengan nikmat yang ada
sentiasa menumpuk-numpukkan harta.

Siapakah orang yang rugi?
Orang yang rugi adalah orang yang sudah sampai usia pertengahan namun
masih berat untuk melakukan ibadat dan amal-amal kebaikan.

Siapakah orang yang paling cantik?
Orang yang paling cantik adalah orang yang mempunyai akhlak yang baik.

Siapakah orang yang mempunyai rumah yang paling luas?
Orang yang mempunyai rumah yang paling luas adalah orang yang mati membawa amal-amal kebaikan
di mana kuburnya akan di perluaskan saujana mata memandang.

Siapakah orang yang mempunyai rumah yang sempit lagi dihimpit?
Orang yang mempunyai rumah yang sempit adalah orang yang mati
tidak membawa amal-amal kebaikkan lalu kuburnya menghimpitnya.

Siapakah orang yang mempunyai akal?
Orang yang mempunyai akal adalah orang-orang yang menghuni syurga kelak kerana
telah menggunakan akal sewaktu di dunia untuk menghindari seksa neraka...Waallahual am.

26 August 2009

Senaman dalam bulan Puasa



Bersenam semasa berpuasa akan mengurangkan berat badan dengan cepat daripada orang yang bersenam tetapi tidak berpuasa.

PUASA memberi kesan yang baik terhadap keseluruhan sistem badan manusia terutama sistem penghadaman. Secara amnya, berpuasa dapat memberi kesan terhadap sistem tubuh badan, minda serta psikologi dan rohani.

Tubuh badan kita sentiasa terdedah kepada bahaya toksin atau radikal bebas yang menjadi faktor kepada jangkitan penyakit atau kecederaan.

Tabiat pemakanan yang tidak berkhasiat, pencemaran alam sekitar dan tekanan dalam menjalani kehidupan seharian menyebabkan banyak toksin berkumpul di dalam badan. Justeru itu, dengan berpuasa dapat merehatkan sistem organ dalaman, mengekalkan serta menyeimbangkan sistem hormon, metabolisma dan sistem saraf.

Menurut kajian, dengan berpuasa otak akan mengeluarkan bahan yang berbentuk opioids yang terdiri daripada enkephalins dan endorfin. Bahan kimia ini akan menghasilkan ketenangan sepanjang menjalani ibadah berpuasa. Secara tidak langsung psikologi kita akan lebih tenang dan lebih rasional untuk bertindakbalas terhadap rangsangan yang tidak diingini seperti tidak cepat marah dan lebih bersabar apabila ditimpa musibah.

Senaman dan berpuasa

Adakah senaman selamat untuk diamalkan semasa berpuasa? Persoalan ini selalu bermain di minda kita terutama jika kita seorang yang aktif bersenam atau beriadah. Pengkaji-pengkaji Barat telah membuktikan bahawa aktiviti bersukan, bersenam dan beriadah adalah selamat semasa berpuasa.

Secara asasnya, sistem badan yang terlibat semasa bersenam meliputi sistem jantung, paru-paru dan peredaran darah, sistem otot dan tulang, sistem limfa serta sistem badan yang lain. Bersenam semasa berpuasa boleh meningkatkan fungsi sistem-sistem ini menyingkirkan hasil perkumuhan badan dan toksin yang menjadi faktor berlakunya penyakit keluar daripada badan.

Kajian di dalam Jurnal Aplikasi Fisiologi membuktikan bahawa bersenam sebelum, semasa dan selepas berbuka puasa boleh mengurangkan kehilangan glikogen di dalam sistem otot dan meningkatkan penggunaan sumber tenaga daripada lemak untuk bersenam. Ini sekali gus dapat mengurangkan kandungan lemak di dalam badan kita dan dapat mengurangkan masalah berat badan.

Kajian di dalam Jurnal Nutrisi juga membuktikan bahawa orang yang bersenam semasa berpuasa akan mengurangkan berat badan dengan cepat daripada orang yang bersenam tetapi tidak berpuasa.

Manakala Dohm dan rakan-rakan (2008), dalam kajiannya membuktikan bahawa kandungan glukos dalam darah dapat dikekalkan walaupun kita bersenam sambil berpuasa. Jadi puasa bukanlah menjadi alasan kita untuk tidak bersenam.

Malah kita juga digalakkan untuk bersenam selepas berbuka puasa seperti melakukan sembahyang Terawih dimana sembahyang juga adalah salah satu bentuk senaman yang baik untuk diamalkan. Jadi janganlah risau anda akan kehilangan tenaga apabila melakukan bersenam kerana sumber tenaga untuk bersenam bukan hanya diperoleh daripada sumber makanan yang kita makan tetapi tenaga juga diperoleh daripada simpanan lemak yang dihasilkan daripada aktiviti penghadaman selama sebelas bulan kita tidak berpuasa.

Kajian juga mengatakan bahawa aktiviti pencernaan makanan memerlukan 14 jam untuk disempurnakan sehingga ke usus besar selepas pengambilan makanan bagi menghasilkan tenaga dan zat-zat yang diperlukan badan untuk berfungsi normal.

Biasanya puasa mengambil masa kurang daripada 14 jam dimana tempoh ini dipanggil tempoh normal badan bagi mengekalkan aktiviti fisiologinya. Ini membuktikan ibadah puasa tidak akan memudaratkan sistem-sistem sedia ada pada badan walaupun semasa berpuasa kecuali jika kita mengalami masalah penyakit-penyakit kronik.

Kajian Karli dan rakan-rakan (2007) di dalam Jurnal Sains Sukan dan Perubatan juga menyatakan bahawa puasa tidak akan memberi kesan negatif terhadap jumlah cecair badan, komposisi badan, kapasiti dan kuasa otot serta metabolisme asid laktik iaitu hasil perkumuhan otot dan penggunaan tenaga selepas senaman di kalangan atlet-atlet yang melakukan senaman rintangan tinggi.

Langkah-langkah berikut perlu diambil jika sekiranya anda ingin bersenam pada bulan puasa:

lKenali keupayaan diri anda sebelum melakukan senaman melalui sejarah perubatan atau penyakit terdahulu.

lDapatkan nasihat doktor atau ahli fisioterapi tentang jenis senaman yang sesuai.

lMemikirkan faktor-faktor dalaman atau luaran yang boleh menyebabkan kecederaan seperti kandungan air badan, cuaca atau peralatan sukan yang digunakan.

lMulakan senaman dengan aktiviti memanaskan badan dan melenturkan tisu badan dan otot dan mengakhiri senaman dengan aktiviti menyejukkan badan dalam jangka masa sekurang-kurangnya 5 - 10 minit untuk keseluruhan senaman ini.

lLakukan senaman pilihan anda sama ada senaman untuk menguatkan otot, meningkatkan ketahanan jantung atau paru-paru dengan aerobik atau sukan lain seperti badminton dan sebagainya. Jangkamasa, bebanan atau kekerapan ulangan memainkan peranan penting bagi menentukan intensiti senaman. Mulakan dengan intensiti yang rendah di awal Ramadan dan boleh ditingkatkan 10 -15 peratus senaman setiap minggu mengikut keupayaan dan tujuan anda bersenam.

lAnda tahu keupayaan diri anda, elakkan bersenam jika sekiranya badan anda tidak berupaya melakukan senaman seperti demam, kekurangan cecair badan atau mengalami komplikasi penyakit terdahulu seperti tekanan darah tinggi atau kencing manis.

lPersediaan secara psikologi juga memain kejayaan aktiviti senaman pada bulan puasa ini seperti mengetahui fisiologi badan semasa berpuasa, tenang, minat dan mengetahui tujuan serta aktiviti senaman yang akan dilakukan.

Walaubagaimanapun, anda perlulah mendapatkan nasihat doktor atau ahli fisioterapi jika sekiranya anda mempunyai masalah kesihatan seperti tekanan darah tinggi, kencing manis atau jantung. Dengan bersenam juga dapat meningkatkan fizikal dan rohani anda bagi menghadapi cabaran-cabaran pada bulan Ramadan seperti bertarawih sepanjang malam yang memerlukan ketahanan minda dan kekuatan otot terutama pada bahagian kaki.

Kedatangan Dajjal



Ada riwayat Muslim yang diterima dari Fatimah binti Qais mengatakan: "Saya telah mendengar muazzin Rasulullah s.a.w memanggil untuk solat. Saya pun pergi ke masjid dan solat bersama Rasulullah s.a.w. Selesai solat, Rasulullah s.a.w naik ke atas mimbar. Nampak semacam bergurau Baginda tertawa dan berkata: "Jangan ada yang bergerak. Hendaklah semua duduk di atas sajadahnya." Kemudian berkata: "Tahukah kamu mengapa aku memerintahkan kamu jangan ada yang pulang?" Kami menjawab: "Allah dan Rasul-Nya yang lebih tahu."



Rasulullah s.a.w berkata lagi: "Demi Allah aku menyuruh kamu berkumpul di sini bukan ingin menakut-nakuti dan bukan memberi khabar gembira. Aku ingin menceritakan kepada kamu bahawa Tamim Al-Dariy adalah seorang Nasrani, kemudian dia datang menjumpai aku dan masuk Islam. Dia ada bercerita kepadaku tentang satu kisah tentang Dajjal. Kisah yang dia ceritakan itu sesuai dengan apa yang telah aku ceritakan kepada kamu sebelumnya.



Katanya dia bersama 30 orang kawannya pergi ke laut dengan menaiki kapal. Angin kencang datang bertiup dan ombak besar membawa mereka ke tengah-tengah samudera yang luas. Mereka tidak dapat menghalakan kapalnya ke pantai sehingga terpaksa berada di atas laut selama satu bulan. Akhirnya mereka terdampar di sebuah pulau menjelang terbenamnya matahari. Di pulau yang tidak ditempati orang itu mereka berjumpa dengan binatang yang sangat tebal bulunya sehingga tidak nampak mana jantina dan duburnya.

Mereka bertanya kepada binatang itu: "Makhluk apa engkau ini?" Binatang itu menjawab: "Saya adalah Al-Jassasah. " Mereka tanya: "Apa itu Al-Jassasah? " Binatang itu hanya menjawab: "Wahai kumpulan lelaki, pergilah kamu ke tempat ini untuk menjumpai lelaki macam ini, sesungguhnya dia pun ingin berjumpa dengan kamu. Mereka pun pergi ke tempat yang ditunjukkan oleh binatang itu.

Di sana mereka menjumpai seorang lelaki yang sangat besar dan tegap. Ertinya mereka tidak pernah melihat orang sebesar itu. Dari tangannya sampai ke tengkuknya dikuatkan dengan besi, begitu juga dari lututnya sampai ke telapak kakinya. Mereka bertanya: "Siapakah anda?" Orang seperti raksaksa itu menjawab: "Kamu telah mendengar cerita tentang aku. Sekarang aku pula ingin bertanya: "Siapa kamu ini?"



Mereka menjawab: "Kami adalah manusia berbangsa Arab. Kami pergi ke laut menaiki kapal, tiba-tiba datang ombak besar membawa kami ke tengah-tengah samudera luas dan kami berada di lautan selama satu bulan. Akhirnya kami terdampar di pulau yang tuan tempati ini.

"Pada mulanya kami berjumpa dengan binatang yang sangat tebal bulunya sehingga kami tidak dapat mengenali jantinanya. Kami tanya siapa dia katanya Al-Jassasah. Kami tanya apa maksudnya dia hanya menjawab: "Wahai kumpulan lelaki, pergilah kamu ke tempat ini untuk menjumpai lelaki macam ini, sesungguhnya dia pun ingin berjumpa dengan kamu."



Itulah sebabnya kami datang ke tempat ini. Sekarang kami sudah berjumpa dengan tuan dan kami ingin tahu siapa tuan sebenarnya." Makhluk yang sangat besar itu belum menjawab soalan mereka terus sahaja mengemukakan soalan: "Ceritakan kamu kepadaku keadaan kebun kurma yang di Bisan itu," nama tempat di negeri Syam. Mereka menjawab: "Keadaan apanya yang tuan maksudkan?" Orang besar itu menjawab: "Maksudku apakah pokok kurma itu berbuah?" Setelah mereka menjawab bahawa pokok kurma itu berbuah, orang besar tadi berkata: "Aku takut pokok itu tidak berbuah."



Orang besar itu bertanya lagi: "Ceritakan kepadaku tentang sungai Tabarah." Mereka menjawab: "Tentang apanya yang tuan maksudkan?" Lelaki itu menjawab: "Maksudku airnya apakah masih ada." Mereka menjawab: "Airnya tidak susut." Lelaki itu berkata: "Air sungai itu disangsikan akan kering."



Akhirnya lelaki seperti raksaksa itu berkata: "Kalau begitu ceritakan kepadaku tentang Nabi Al-Amin itu, apa yang dia buat?" Mereka menjawab: "Dia telah berhijrah dari Makkah ke Madinah." Lelaki itu bertanya lagi: "Apakah dia diperangi oleh orang-orang Arab?" Mereka menjawab: "Ya, dia diperangi oleh orang-orang Arab." Lelaki itu bertanya lagi: "Kalau begitu apa pula tindakan dia terhadap mereka?" Mereka ceritakan bahawa Rasulullah s.a.w telah mengembangkan dakwahnya dan sudah ramai pengikutnya.



Orang besar itu berkata lagi: "Memang begitulah, padahal mereka beruntung jika taat kepadanya." Kata orang besar itu lagi: "Sekarang aku terangkan kepada kamu bahawa aku adalah Al-Masih Dajjal. Nanti aku akan diberi izin keluar, lalu aku pun akan menjelajah dunia ini. Dalam masa empat puluh malam sudah dapat aku jalani semua, kecuali Makkah dan Madinah yang aku tidak dapat memasukinya. Negeri Makkah dan Madinah dikawal oleh para Malaikat, maka aku tidak dapat menembusinya. "



Kata Tamim Al-Dariy lagi, "Rasulullah s.a.w menekankan tongkatnya di atas mimbar sambil berkata: "Inilah negeri yang tidak dapat dimasukinya itu, iaitu Madinah. Saudara-saudara sekalian apakah sudah aku sampaikan cerita ini kepada kamu?" Mereka menjawab: "Ya, sudah ya Rasulullah." Rasulullah s.a.w berkata lagi: "Sememangnya hadis Tamim itu lebih meyakinkan saya lagi. Ceritanya itu bersesuaian dengan apa yang telah aku sampaikan kepada kamu sebelumnya, iaitu tentang Makkah dan Madinah yang dikatakan tidak dapat dimasuki Dajjal. Cuma dia ada mengatakan di lautan Syam atau di laut Yaman. Tidak, bahkan ia dari arah timur. Ia dari arah timur," kata Rasulullah s.a.w sambil menunjuk ke arah timur.



Rasulullah s.a.w telah menguatkan lagi bahawa Dajjal akan datang dari arah timur. Ada yang mengatakan bahawa Dajjal akan datang dari Khurasan atau Asfihan

Kisah Pak Pandir



Seperti biasa Pak Pandir hendak pergi memotong getah. Mak Andeh akan menyediakan peralatan Pak Pandir. Pak Pandir pun pergilah nak memotong getah.

"Hati-hati ya bang semasa tepi jalan besar tu nanti!" pesan Mak Andeh.

Pak Pandir akan berjalan kaki melalui sebuah jalanraya untuk sampai di kebun getahnya. Semasa Pak Pandir berjalan di tepi jalanraya besar

tersebut, ada sebuah papan tanda yang baru dipasang betul-betul di depan kebunnya. Selepas dia membaca papan tanda tersebut, dia pun pulang hampa.

Mak Andeh heran Pak Pandir pulang semula ke rumah lalu bertanya, "Kenapa Bang?"

Pak Pandir pun menjawab, "Sejak bila la kerajaan tak bagi kita memotong getah. Diletaknya papan tanda besar di tepi jalan depan kebun kita tu papan tanda 'DILARANG MEMOTONG'."


Untuk dikongsi bersama............
TIGA BELAS AURAT WANITA

1. Bulu kening - Menurut Bukhari, Rasullulah melaknati perempuan yang mencukur atau menipiskan bulu kening atau meminta supaya dicukurkan bulu kening - Petikan dari Hadis Riwayat Abu Daud Fi Fathil Bari.

2. Kaki memakai gelang berloceng - Dan janganlah mereka (perempuan) menghentakkan kaki (atau mengangkatnya) agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan - Petikan dari S ura h An-Nur Ayat 31. Keterangan : Menampakkan kaki dan menghayunkan/melenggokkan badan mengikut hentakan kaki terutamanya pada mereka yang mengikatnya dengan loceng sama juga seperti pelacur dizaman jahiliyah.

3. Wangian - Siapa sahaja wanita yang memakai wangi-wangian kemudian melewati suatu kaum supaya mereka itu mencium baunya, maka wanita itu telah dianggap melakukan zina dan tiap-tiap mata ada zinanya terutamanya hidung yang berserombong kapal kata orang sekarang hidong belang - Petikan dari Hadis Riwayat Nasaii, Ibn Khuzaimah dan Hibban.

4. Dada - Hendaklah mereka (perempuan) melabuhkan kain tudung hingga menutupi bahagian hadapan dada-dada mereka - Petikan dari S ura h An-Nur Ayat 31.

5. Gigi - Rasullulah melaknat perempuan yang mengikir gigi atau meminta supaya dikikirkan giginya - Petikan dari Hadis Riwayat At-Thabrani, Dilaknat perempuan yang menjarangkan giginya supaya menjadi cantik, yang merubah ciptaan Allah - Petikan dari Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim.

6. Muka dan leher - Dan tinggallah kamu (perempuan) di rumah kamu dan janganlah kamu menampakkan perhiasan mu seperti orang jahilliah yang dahulu. Keterangan : Bersolek (make-up) dan menurut Maqatil sengaja membiarkan ikatan tudung yang menampakkan leher seperti orang Jahilliyah.

7. Muka dan Tan gan - Asma Binte Abu Bakar telah menemui Rasullulah dengan memakai pakaian yang tipis. Sabda Rasullulah: Wahai Asma! Sesungguhnya seorang gadis yang telah berhaid tidak boleh baginya menzahirkan anggota badan kecuali pergelangan tangan dan wajah saja - Petikan dari Hadis Riwayat Muslim dan Bukhari.

8. Tangan - Sesungguhnya kepala yang ditusuk dengan besi itu lebih baik daripada menyentuh kaum yang bukan sejenis yang tidak halal baginya - Petikan dari Hadis Riwayat At Tabrani dan Baihaqi.

9. Mata - Dan katakanlah kepada perempuan mukmin hendaklah mereka menundukkan sebahagian dari pemandangannya - Petikan dari S ura h An Nur Ayat 31.

Sabda Nabi Muhamad SAW, Jangan sampai pandangan yang satu mengikuti pandangan lainnya. Kamu hanya boleh pandangan yang pertama sahaja manakala pandangan seterusnya tidak dibenarkan hukumnya haram - Petikan dari Hadis Riwayat Ahmad, Abu Daud dan Tirmidzi.

10. Mulut (suara) - Janganlah perempuan-perempuan itu terlalu lunak dalam berbicara sehingga berkeinginan orang yang ada perasaan serong dalam hatinya, tetapi ucapkanlah perkataan-perkataan yang baik - Petikan dari S ura h Al Ahzab Ayat 32.

Sabda SAW, Sesungguhnya akan ada umat ku yang minum arak yang mereka namakan dengan yang lain, iaitu kepala mereka dilalaikan oleh bunyi-bunyian (muzik) dan penyanyi perempuan, maka Allah akan tenggelamkan mereka itu dalam bumi - Petikan dari Hadis Riwayat Ibn Majah.

11. Kemaluan - Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan mukmin, hendaklah mereka menundukkan pandangan mereka dan menjaga kehormatan mereka - Petikan dari S ura h An Nur Ayat 31.

Apabila seorang perempuan itu solat lima waktu, puasa di bulan Ramadan, menjaga kehormatannya dan mentaati suaminya, maka masuklah ia ke dalam Syurga daripada pintu-pintu yang ia kehendakinya - Hadis Riwayat Riwayat Al Bazzar.

Tiada seorang perempuanpun yang membuka pakaiannya bukan di rumah suaminya, melainkan dia telah membinasakan tabir antaranya dengan Allah - Petikan dari Hadis Riwayat Tirmidzi, Abu Daud dan Ibn Majah.

12. Pakaian - Barangsiapa memakai pakaian yang berlebih-lebihan terutama yang menjolok mata , maka Allah akan memberikan pakaian kehinaan di hari akhirat nanti - Petikan dari Hadis Riwayat Ahmad, Abu D , An Nasaii dan Ibn Majah.
Petikan dari S ura h Al Ahzab Ayat 59. Bermaksud : Hai nabi-nabi katakanlah kepada isteri-isterimu, anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mukmin, hendaklah mereka memakai baju jilbab (baju labuh dan longgar) yang demikian itu supaya mereka mudah diken ali . Lantaran itu mereka tidak diganggu. Allah maha pengampun lagi maha penyayang.

Sesungguhnya sebilangan ahli Neraka ialah perempuan-perempuan yang berpakaian tetapi telanjang yang condong pada maksiat dan menarik orang lain untuk melakukan maksiat. Mereka tidak akan masuk Syurga dan tidak akan mencium baunya -
Petikan dari Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim. Keterangan : Wanita yang berpakaian tipis/jarang, ketat/ membentuk dan berbelah/membuka bahagian-bahagian tertentu.

13. Rambut - Wahai anakku Fatimah! Adapun perempuan-perempuan yang akan digantung rambutnya hingga mendidih otaknya dalam Neraka adalah mereka itu di dunia tidak mahu menutup rambutnya daripada dilihat oleh lelaki yang bukan mahramnya - Petikan dari Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim.

25 August 2009

Perihal Jin



BAB: Usuluddin
Hadith : Rasulullah s.a..w memerintahkan daku dengan bersabda: "Hendaklah engkau memohon perlindungan Allah daripada angkara syaitan-syaitan manusia dan jin". Aku pun meminta penjelasan Baginda s.a.w, dengan berkata: "Ya Rasulullah! Adakah manusia juga menjadi syaitan-syaitan? " Baginda menjawab: "Ya! Benar!". [ Abu Zar r.a ]

Huraian:
Pengajaran hadith:
i) Kita diseru agar memohon perlindungan Allah supaya dijauhkan dari godaan syaitan.
ii) Sesiapa yang menjadikan syaitan sebagai teman hidupnya (mengikut hasutan) maka ia tergolong di kalangan mereka (sekutu syaitan) malah merekalah yang dikenali sebagai “syaitan manusia”.
iii) Maka berwaspadalah dalam menjalinkan hubungan sesama manusia, janganlah sekali-kali terikut atau berkompromi dengan “syaitan manusia” ini kerana kesudahannya kita akan ditimpa malang (kemudharatan) akibat daripada kejahatan mereka.

Puisi Racun Kalbu



Mengapa menggali perigi sengsara
Mempertontokan aib saudaramu
Sombong dengan anugerah ALLAH
Mengalir air akalmu
Tertelan dibawa arus
Memasuki gerbang kejahatan

Mencapai sifat kedengkian
Diletakan disudut hati
Tercalar kalbumu
Noda-noda tersimpan
Disetiap lipatan benak

Bisakah dipulangkan
Yang tercalar lalu pecah
Luka berdarah keaiban
Terlucut harga diri
Seperti kotoran dilimbahan

Parasit dihatimu
Virus didadamu
Ketawamu bagai gas beracun
Yang pasti
Tanganmu mencapai neraka
Mulutmu menelan dosa-doasa

Nukilanrasa:
Shania 22 August 2009

p/s Menutupi aib saudaramu,
sama seperti meyembunyikan aibmu.
--


Jangan menampal dunia
dengan mengoyakkan akhirat.

Janganlah menjadi begitu masin..
sehingga orang meludahmu..
Dan janganlah pula berlaku
terlampau manis, sehingga
mereka menelan dirimu
begitu saja...

Ujian Minda



Ujian Dementia
Betapa cekapnya anda!!

Di bawah ada ( 4 ) soalan dan satu soalan bonus. Anda perlu menjawab dengan pantas. Anda tidak boleh mengambil masa, perlu menjawabnya segera. OK?


Mari cuba, lihat sendiri berapa pantas dan hebatnya diri anda.....



Ready? GO!!! (lihat bawah)

Soalan Pertama:

Anda menyertai perlumbaan. Anda mengejar dan memotong orang yang kedua. Sekarang Anda ditempat yang ke berapa?





~~~~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~ ~~~~~~~

Jawapan: Jika jawapan anda tempat yang pertama, sudah tentu jawapan anda salah! Jika anda memotong orang kedua sudah tentu anda mengambil tempatnya, tempat kedua!

Cuba jangan lihat atas semula untuk soalan seterus. Sekarang jawab soalan kedua, tetapi jangan ambil terlalu banyak masa seperti soalan pertama OK ?

Soalan Kedua:

J ika anda memotong tempat orang yang terakhir, jadi anda di tempat...? (lihat bawah)


Jawapan: Jika jawapan anda tempat kedua terakhir, anda salah lagi... Jawapanya, ada tetap ni kedudukan no 2. Sebabnya, sebelum anda memotong orang terakhir, orang pertama yang berada didepan anda terlebih dahuhulu memotong orang itu..haha… anda masih kurang bijak…

Adakah anda pantas dan cerdek, tidak begitu rupanya.?

Soalan Ketiga:
S oalan kira-kira bermuslihat! Perhatian: Ini mesti dilakukan tanpa menggunakan fikiran sahaja . Jangan guna kertas dan pensil atau mesen kira-kira. Cuba lah...



Ambil 1000 dan campur 40 . Sekarang campur lagi 1000 . Campur lagi 30 .... Campur lagi 1000 . Campur lagi 20 ... Campur lagi 1000 . Campur lagi 10 ... Berapa kah jumlah semua?


Lihat bawah untuk ...jawapan.. ..







Adakah jawapan anda 5000 ?

Jawapan sebanar adalah 4100.


Jika anda tak percaya gunakan mesen kira-kira.! Mungkin ini bukan hari anda kan? Mungkin anda boleh jawab soalan yang akhir ini dengan betul ... Cuba.

Soalan keempat:

Bapa Mary ada seramai lima orang anak gadis: 1. Nana, 2. Nene, 3. Nini, 4. Nono. Apakah nama anak gadisnya yang terakhir?





Adakah jawapan anda Nunu? Salah! sudah tentu Salah.
Namanya Mary. Baca semula soalan!


Okay, cuba jawab soalan bonus:

S orang bisu pergi ke mini-market untuk membeli sebatang berus gigi. Dengan mengayakan lakunan memberus gigi ia berjaya menerangkan hasratnya kepada pekedai dan ia berjaya membeli berus gigi itu.

Seterusnya, seorang buta pergi ke mini-market, untuk membeli cermin mata hitam, bagaimaa dia menerangkan kepada pekedai itu hasratnya. ...?




Dia hanya membuka mulutnya dan menyebut apa yang dihajati

Mudah sahaja.



HANTARKAN KEPADA BIJAK PANDAI YANG LAIN ATAU KEPADA YANG MERASKAN DIRI MEREKA BIJAK.

Selamat bergembira.. ... bye.!!

AIB



Apabila engkau bermaksud menyebutkan aib orang lain,
maka sebutlkanlah dahulu aibmu sendiri.

Berbahagialah orang yang mementingkan introspeksi pada
aib dirinya sendiri dan tidak mementingkan aib orang lain.

Jangan membicarakan aib seseorang, tetapi katakanlah
setiap perbuatannya yang baik.

Bicarakanlah aib diri sendiri sebelum melakukan kecaman
kepada orang lain. Apabia kita tidak punyai aib, kita tidak
senang melihat aib orang lain.

Kerana manusia mencintai dirinya, tersembunyilah baginya
aib dirinya, tidak kelihatan olehnya walaupun nyata. Hanya
dipandang kecil walau bagaimanapun besarnya.

Orang yang memperhatikan aib orang lain menyebabkan dia
tidak pernah mempunyai waktu bagi mengetahui aibnya
sendiri.

Tanda-tanda kiamat



Hudzaifah bin As-yad al-Ghifary berkata, sewaktu kami sedang berbincang, tiba-tiba datang Nabi Muhammad S.A.W kepada kami lalu bertanya, "Apakah yang kamu semua sedang bincangkan.? "

Lalu kami menjawab, "Kami sedang membincangkan tentang hari Kiamat."



Sabda Rasulullah S.A.W. "Sesungguhnya kiamat itu tidak akan terjadi sebelum kamu melihat sepuluh tanda :-



· Asap
· Dajjal
· Binatang melata di bumi
· Terbitnya matahari sebelah barat
· Turunnya Nabi Isa A.S
· Keluarnya Yakjuj dan Makjuj
· Gerhana di timur
· Gerhana di barat
· Gerhana di jazirah Arab
· Keluarnya api dari kota Yaman menghalau manusia ke tempat pengiringan mereka.



Dajjal maksudnya ialah bahaya besar yang tidak ada bahaya sepertinya sejak Nabi Adam A.S sampai hari kiamat. Dajjal boleh membuat apa sahaja perkara-perkara yang luar biasa. Dia akan mendakwa dirinya Tuhan, sebelah matanya buta dan di antara kedua matanya tertulis perkataan 'Ini adalah orang kafir'.



Asap akan memenuhi timur dan barat, ia akan berlaku selama 40 hari. Apabila orang yang beriman terkena asap itu, ia akan bersin seperti terkena selsema, sementara orang kafir pula keadaannya seperti orang mabuk, asap akan keluar dari hidung, telinga dan dubur mereka.



Binatang melata yang dikenali sebagai Dabatul Ard ini akan keluar di kota Mekah dekat gunung Shafa, ia akan berbicara dengan kata-kata yang fasih dan jelas. Dabatul Ard ini akan membawa tongkat Nabi Musa A.S dan cincin Nabi Sulaiman A.S.



Apabila binatang ini memukulkan tongkatnya ke dahi orang yang beriman, maka akan tertulislah di dahi orang itu 'Ini adalah orang yang beriman'. Apabila tongkat itu dipukul ke dahi orang yang kafir, maka akan tertulislah 'Ini adalah orang kafir'.



Turunnya Nabi Isa. A.S di negeri Syam di menara putih, beliau akan membunuh dajjal. Kemudian Nabi Isa A.S akan menjalankan syariat Nabi Muhammad S.A.W. Yakjuj dan Makjuj pula akan keluar, mereka ini merupakan dua golongan. Satu golongan kecil dan satu lagi golongan besar. Yakjuj dan Makjuj itu kini berada di belakang bendungan yang dibangunkan oleh Iskandar Zulqarnain. Apabila keluarnya mereka ini, bilangannya tidak terhitung banyaknya, sehingga kalau air laut Thahatiah diminum nescaya tidak akan tinggal walau pun setitik.



Rasulullah S.A.W telah bersabda, " Hari kiamat itu mempunyai tanda, bermulanya dengan tidak laris jualan di pasar, sedikit sahaja hujan dan begitu juga dengan tumbuh-tumbuhan. Ghibah menjadi-jadi di merata-rata, memakan riba, banyaknya anak-anak zina, orang kaya diagung-agungkan, orang-orang fasik akan bersuara lantang di masjid, para ahli mungkar lebih banyak menonjol dari ahli haq" Berkata Ali bin Abi Talib, Akan datag di suatu masa di mana Islam itu hanya akan tinggal namanya sahaja, agama hanya bentuk sahaja, Al-Qur'an hanya dijadikan bacaan sahaja, mereka mendirikan masjid, sedangkan masjid itu sunyi dari zikir menyebut Asma Allah. Orang-orang yang paling buruk pada zaman itu ialah para ulama, dari mereka akan timbul fitnah dan fitnah itu akan kembali kepada mereka juga. Dan kesemua yang tersebut adalah tanda-tanda hari kiamat."



Sabda Rasulullah S.A.W, "Apabila harta orang kafir yang dihalalkan tanpa perang yang dijadikan pembahagian bergilir, amanat dijadikan seperti harta rampasan, zakat dijadikan seperti pinjaman, belajar lain daripada agama, orang lelaki taat kepada isterinya, menderhakai ibunya, lebih rapat dengan teman dan menjauhkan ayahnya, suara-suara lantang dalam masjid, pemimpin kaum dipilih dari orang yang fasik, oarng dimuliakan kerana ditakuti akan tindakan jahat dan aniayanya dan bukan kerana takutkan Allah, maka kesemua itu adalah tanda-tanda kiamat."

24 August 2009

Air liur basi berkhasiat cerna sistem tubuh manusia

Air liur basi berkhasiat cerna sistem tubuh manusia
Air liur basi yang diminum bersama air biasa ketika bangun awal pagi
adalah penawar semula jadi paling mujarab dalam membentuk kesihatan seseorang insan.

Air liur basi yang dipandang jijik menyimpan khasiat
khusus bagi mencerna sistem dalam tubuh manusia..
Keberkesanan air liur basi bagaimanapun hanya untuk keperluan tubuh
badan individu itu sendiri dan bukan untuk dikongsi dengan orang
lain. Cara amalannya pula hanya berkesan jika seseorang itu bangun dari
tidur dengan terus meminum air putih biasa tanpa perlu mencuci muka,
berkumur-kumur atau membersihkan badan.

Sistem rawatan tersebut telah menjadi amalan Rasulullah S.A..W dalam kehidupan harian baginda dan telah dikesan kemujarabannya oleh pakar sains perubatan moden

Nabi Muhammad semasa hayatnya akan meneguk air putih biasa terlebih dahulu sebelum
baginda bersugi dan berwuduk menunaikan solat subuh setiap pagi.

Malah fungsi sumber semula jadi pada diri seseorang termasuk air liur
basi turut disebut dalam al-Quran serta hadis-hadis Nabi.
Ya Allah, bukakanlah ke atas kami hikmatMu
dan limpahilah ke atas kami khazanah rahmatMu,
wahai Tuhan Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.
Wahai Tuhanku, tambahkanlah ilmuku dan luaskanlah kefahamanku.
Wahai Tuhanku, lapangkanlah dadaku dan mudahkanlah urusanku

Kalau rajin. Tolong sebarkan kepada saudara Islam yang lain. Ilmu yang bermanfaat ialah salah satu amal yang berkekalan bagi orang yang mengajarnya meskipun dia sudah mati
Allahuakbar!
Wallahua'lam bisshawab
wassalam.... .....

Kisah Ibu Menangis

Seorang anak laki-laki kecil bertanya kepada ibunya,

“Mengapa engkau menangis?"

"Kerana aku seorang wanita", kata sang ibu kepadanya.

"Aku tidak mengerti", kata anak itu.

Ibunya hanya memeluknya dan berkata,

"Dan kau tak akan pernah mengerti" Kemudian anak laki-laki itu bertanya kepada ayahnya,

"Mengapa ibu suka menangis tanpa alasan?"

"Semua wanita menangis tanpa alasan", hanya itu yang dapat dikatakan oleh ayahnya.

Anak laki-laki kecil itu pun lalu membesar menjadi seorang laki-laki dewasa, tetap ingin tahu mengapa wanita suka menangis. Akhirnya ia mendapat petunjuk dari Tuhan, Antara bisikan yang didengarinya adalah:

1. "Ketika Aku menciptakan seorang wanita, ia diharuskan untuk menjadi seorang yang istimewa. Aku membuat bahunya cukup kuat untuk menopang dunia; namun, harus cukup lembut untuk memberikan kenyamanan "

2. "Aku memberikannya kekuatan dari dalam untuk mampu melahirkan anak dan menerima penolakan yang seringkali datang dari anak-anaknya "

3. "Aku memberinya kekerasan untuk membuatnya tetap tegar ketika orang-orang lain menyerah, dan mengasuh keluarganya dengan penderitaan dan kelelahan tanpa mengeluh "

4. "Aku memberinya kepekaan untuk mencintai anak-anaknya dalam setiap keadaan, bahkan ketika anaknya bersikap sangat menyakiti hatinya "

5. "Aku memberinya kekuatan untuk mendukung suaminya dalam kegagalannya dan melengkapi dengan tulang rusuk suaminya untuk melindungi hatinya "

6. "Aku memberinya kebijaksanaan untuk mengetahui bahawa seorang suami yang baik takkan pernah menyakiti isterinya, tetapi kadang menguji kekuatannya dan ketetapan hatinya untuk berada di sisi suaminya tanpa ragu "

7. "Dan akhirnya, Aku memberinya air mata untuk dititiskan. Ini adalah khusus miliknya untuk digunakan walaupun kadangkala dia tidak memerlukannya. "

Tahukah kamu: Kecantikan seorang wanita bukanlah dari pakaian yang dikenakannya, susuk yang ia tampilkan, atau bagaimana ia menyisir rambutnya. Kecantikan seorang wanita harus dilihat dari matanya, karena itulah pintu hatinya – tempat dimana cinta itu ada."

Boom boom

video
video

Segala yang baik dari ALLAH dan yang buruk dari saya sendiri.



" wahai tuhan ku, aku tak layak kesyurgamu ...namun tak pula aku sanggup keNerakamu.. .......,kami lah hamba yang mengharap belas darimu .........Ya Allah jadikan lah kami hamba2 mu yang bertaqwa.... ..ampunkan dosa2 kami, kedua ibubapa kami, dosa semua umat2 islam yang masih hidup mahupun yang telah meninggal dunia.

Segala yang baik dari ALLAH dan yang buruk dari saya sendiri.

Nasihat Kehidupan

1. KETIKA MENCARI CALON
Janganlah mencari isteri, tapi carilah ibu bagi anak-anak kita
Janganlah mencari suami, tapi carilah ayah bagi anak-anak kita.

2. KETIKA MELAMAR
Anda bukan sedang meminta kepada orang tua/wali si gadis,
tetapi meminta kepada Allah melalui orang tua/wali si gadis.

3. KETIKA AKAD NIKAH
Anda berdua bukan menikah di hadapan penghulu,
tetapi menikah di hadapan Allah


4. KETIKA RESEPSI PERNIKAHAN
Catat dan hitung semua tamu yang datang untuk mendoa'kan anda,
kerana anda harus berfikir untuk mengundang mereka semua dan meminta maaf apabila anda berfikir untuk BERCERAI kerana menyia-nyiakan do'a mereka.

5. KETIKA MALAM PERTAMA
Bersyukur dan bersabarlah.
Anda adalah sepasang anak manusia dan bukan sepasang malaikat.

6. SELAMA MENEMPUH HIDUP BERKELUARGA
Sedarilah bahawa jalan yang akan dilalui tidak melalui jalan bertabur bunga,
tapi juga semak belukar yang penuh onak dan duri.

7. KETIKA BIDUK RUMAH TANGGA GOYANG
Jangan saling berlepas tangan,
tapi sebaliknya justeru semakin erat berpegang tangan

8. KETIKA BELUM MEMILIKI ANAK.
Cintailah isteri atau suami anda 100%

9. KETIKA TELAH MEMILIKI ANAK.
Jangan bagi cinta anda kepada (suami) isteri dan anak anda,
tetapi cintailah isteri atau suami anda 100%
dan cintai anak-anak anda masing-masing 100%.

10.KETIKA EKONOMI KELUARGA MERUDUM
Yakinlah bahawa pintu rezeki akan terbuka lebar berbanding lurus
dengan tingkat ketaatan suami dan isteri.

11.KETIKA EKONOMI BERKEMBANG
Jangan lupa akan jasa pasangan hidup yang setia mendampingi kita semasa menderita

12.KETIKA ANDA ADALAH SUAMI
Boleh bermanja-manja kepada isteri tetapi jangan lupa untuk bangkit secara bertanggung jawab apabila isteri memerlukan pertolongan Anda.

13.KETIKA ANDA ADALAH ISTERI
Tetaplah berjalan dengan gemalai dan lemah lembut, tetapi selalu berhasil menyelesaikan
semua pekerjaan.

14.KETIKA MENDIDIK ANAK
Jangan pernah berpikir bahawa orang tua yang baik adalah orang tua yang tidak pernah marah kepada anak,kerana orang tua yang baik adalah orang tua yang jujur kepada anak ....

15.KETIKA ANAK BERMASALAH
Yakinilah bahawa tidak ada seorang anakpun yang tidak mahu bekerjasama dengan orang tua, yang ada adalah anak yang merasa tidak didengar oleh orang tuanya.

16.KETIKA ADA PIL.
Jangan diminum, cukuplah suami, isteri sebagai ubat.

17.KETIKA INGIN AMAN DAN HARMONIS

Gunakanlah formula 7 K
1 Ketaqwaan
2 Kasih sayang
3 Kesetiaan
4 Komunikasi dialogis
5 Keterbukaan
6 Kejujuran
7 Kesabaran

Macam-macam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...